Bezmaksas autostāvvietas Rīgas centrā


UPDATED 2010-09-27: Tā kā šis vēl joprojām ir viens no apmeklētākajiem rakstiem manā bloga, bet negribu likt cilvēkiem vilties, tad pievienoju šo update informāciju. Kartē atzīmētās bezmaksas autostāvvietas ir pagātne un lielākā daļa no tām vairs neeksistē, tomēr raksts vēl joprojām ir aktuāls un tajā tiek gudri spriedelēts, kā palielināt savu iespējamību novietot automašīnu Rīgas centrā bez maksas. Pats jau vairāk kā gadu Latvijā nedzīvoju, tāpēc arī man tas vairs nav aktuāli un informāciju par stāvvietām neatjaunoju. Nezinu, vai iespaidojoties no šī raksta, vai citu iemeslu dēļ, bet pēc kāda laiciņa uzradās resurs http://www.freeparkingriga.lv, kurā informācija par bezmaksas autostāvvietām tiek daudz maz aktualizēta, tur tad arī iesaku doties pēc faktiem, bet padomi, protams, atrodami tepat, zemāk lasāmajā rakstā.

Zinu jau zinu, ka dabai draudzīgāk, pašam veselīgāk un reizēm arī ātrāk Rīgas centrā iespējams pārvietoties ar velosipēdu, tomēr man pašam nereti gadās situācijas, kad uz centru nepieciešams doties ar auto. Šādās reizēs rodas neviltots jautājums – “kur novietot auto?”. Esmu pabeidzis gan bakalaura, gan maģistra studijas Latvijas Universitātes datorikas nodaļā un nav noslēpums, ka galvenās lekciju norises vietas abām šīm programmām atrodas pašā centrā Raiņa bulvārī. Un tomēr man ir veiksmīgi izdevies izbraukāt lielu daļu no lekcijām, novietojot auto bezmaksas autostāvvietās. Kā to paveikt?

Apzini tuvējās bezmaksas autostāvvietas

Daļa autostāvvietu ir apzīmētas ar ceļa zīmi “Stāvvieta” (bez papildzīmes):

Stāvvieta

Tomēr auto var novietot arī ielas malā, ja tā nav maksas autostāvvieta, autostāvvieta ar īpašām atļaujām, autostāvvieta invalīdiem, ja ceļa posms nav apzīmēts ar zīmēm “apstāties” vai “stāvēt” aizliegts utt. Ticiet vai nē, bet šādu vietu centrā nav mazums. Uldis jau rakstīja par bezmaksas autostāvvietu Rīgas centrā Aspazijas bulvārī. Zemāk ir apkopotas manis novērotās bezmaksas autostāvvietas, kuras mēdzu izmantot:

Izveido savu maršrutu

Braucot uz centru ar mērķi novietot auto, es parasti izvēlos konkrētu maršrutu, kurš iet garām lielai daļai autostāvvietu. Mans tipiskais aplis ir – Arhitektu iela, Merķeļa iela līdz Valdemāra ielai, Valdemāra iela līdz Raiņa bulvārim un Raiņa bulvāris atpakaļ līdz Arhitektu ielai.

Celies agri

Ja uz centru dodies jau rīta pusē, tad labāk piecelties kādu pusstundu agrāk un aiztaupīt galvassāpes ar to, kur novietosi auto. Lieta tāda, ka naktīs reti kurš novieto auto bezmaksas autostāvvietās, jo par tādām ir kļuvis teju vai viss centrs (maksas autostāvvietas darbadienās darbojas tikai no 8:00 – 20:00), tas nozīmē, ka esošās vietas bezmaksas autostāvvietās būs aizņēmuši “vietējie” (tie, kas dzīvo centrā). Lai arī cik smieklīgi tas neliktos, liela daļa no viņiem dzīvo, bet nestrādā centrā un līdz ar to ceļas agri no rīta un atbrīvo šo autostāvvietu. Lai tieši tu būtu pirmais, kas paspēj tajā novietot savu auto, tev jāpieceļas tikai nedaudz agrāk par citiem gribētājiem. Nereti gadījies, ka no rīta, atbraucot uz centru 7:45, man priekšā ir 3 vai pat 4 brīvas vietas bezmaksas autostāvvietā Arhitektu ielā (tieši blakus LU galvenajai ēkai). Turklāt agrāk no rīta ir arī mazāk intensīva satiksme un iespējams ātrāk aizbraukt no punkta A līdz punktam B. Esmu novērojis, ka atbraucot pēc 8:00 jau rodas grūtības ar auto novietošanu, savukārt pirms 7:45 to izdarīt ir salīdzinoši vienkārši.

Izdomā, ko darīsi, ja neizdosies atrast vietu bezmaksas autostāvvietā

Lai arī minētie padomi var krietni uzlabot iespējas atrast sev vietiņu, vienmēr var gadīties situācijas, kad nu nekādi nevar atrast vietu kur “noparkoties”. Šādām situācijām jābūt gatavam, jāzina, ko darīsi tālāk? Mana stratēģija ir sekojoša – es izdomāju laiku, līdz kuram meklēšu autostāvvietu, piemēram, līdz pulksten 8:15. Ja līdz šim laikam man nav izdevies atrast vietu, es izlemju novietot auto maksas autostāvvietā (protams, ja tas nav uz visu dienu) vai arī izbraucu nedaudz tālāk no centra, kur skaidri zinu, ka varēšu novietot auto, un dodos uz centru ar kājām.

Ja autostāvvietu izmanto pietiekoši īsu brīdi, iespējams, ka vari izlīdzēties ar maksas autostāvvietu (“dzelteno lapiņu” princips)

Lai arī maksas autostāvvietas legāli drīkst izmantot uz laiku līdz 5 minūtēm, praksē novērtos, ka auto var bez uztraukuma atstāt pat līdz pusstundai. Darbinieki, kuru uzdevums ir saslēgt nemaksātāju spēkratus ar “klamburiem”, parasti, ejot apgaitā un konstatējot auto, kuram nav apmaksāta autostāvvieta, sākotnēji tam uzlīmē dzeltenu “Post-it” lapiņu. Tad pēc 15-30 minūtēm nākot atpakaļ pa savu darba maršrutu viņi liek “klamburus” tikai tām mašīnām, kurām virsū ir šī “dzeltenā lapiņa”. Līdz ar to auto ir “drošībā” aptuveni 15-30 minūtes. Kādēļ tā? Mana versija ir tāda, ka RS darbinieks nevēlas gaidīt legālās 5 minūtes pie tavas automašīnas, lai pārliecinātos, ka var likt virsū “klamburu”, tā vietā viņš uzlīmē lapiņu un, ja nākot atpakaļ, tev jau tāda lapiņa ir, tad acīmredzami tu tur stāvi jau krietni vairāk par atļautajām 5 minūtēm.

Protams, vienmēr var gadīties izņēmumi – RS darbinieks ir sliktā noskaņojumā vai arī tavs auto ir vienīgais, kuram nav apmaksāta autostāvvieta.

Apmaksā autostāvvietu citā valūtā

Par šo risinājumu es nevēlos uzņemties nekādu atbildību, tomēr arī tas ir variants cilvēkiem, kurus nemoka sirdsapziņa vai arī viņi tādā veidā vēlas parādīt savu attieksmi korupcijai.

Lieta tāda, ka daļai ārzemju monētu fiziskie parametri (svars, metāla sakausējums, izmērs) sakrīt vai ir ļoti tuvi ar Latvijas monētu parametriem. Sīkāk par to varat uzzināt rakstā par to, kā nevērtīgais kļūst vērtīgs. Melnās mambas blogā to uzzināt vairs nevar, jo tur ir ieperinājies kāds viltvārdis, bet ideja ir sekojoša – ASV 5 centu monēta pēc parametriem ir identiska 1 Ls monētai, līdz ar to lielākā daļa automātu šobrīd vairs nepieņem 1 Ls monētas. Tāpat arī Jūrmalas caurlaižu automāts Ulmaņa gatves Maximā ir demontēts, it kā nerentabilitātes dēļ. Nu bet, protams, ka nerentabli, ja pilns automāts ar 5 centu monētām, kuras nevar izmainīt bankā. Bet ne par to ir stāsts, stāsts ir par to, ka iespējams salauzt sistēmu, vai to darīt, paliek katra paša ziņā. Jautājums arī vai sistēmā nav problēma tās pašā saknē.

comments powered by Disqus