Ryanair aiziet no Latvijas?
Vai Ryanair paziņojums par to, ka pirmā bāze Centrāleiropā tiks atvērta Kauņā, ir zīme, ka tas aizies no Latvijas? Es domāju, ka nē, bet par to, ka reisu skaits no/uz Rīgu varētu stipri samazināties, esmu diezgan pārliecināts. To, ka šādas tādas izmaiņas jau bija paredzamas man bija skaidrs vēl pagājušā gada rudenī, kad reisu skaits no Rīgas uz Stokholmu tika samazināts no diviem uz vienu reisu dienā. Tajā brīdī es vēl apsvēru iespēju, ka tas saistīs ar ziemas sezonu, kad tūristu skaits samzinās, bet nu vairs par to neesmu drošs. Pretstatā tam, airBaltic palielināja reisu skaitu starp Rīgu un Stokholmu no trīs uz četriem reisiem dienā. Šim solim it kā nebūtu izskaidrojuma, jo airBaltic lidmašīnu piepildījums ir tikai ap 59%, tomēr savs pamats zem tā visa slēpjas, ar biežiem reisiem viņi var nodrošināt īsus pārsēšanās laikus starp Viļņu un Tallinu, no kuras vēlas izspiest vietējās aviokompānijas.
Arī lēto biļešu skaits krasi samazinājās ne tikai no/us Rīgu, bet visos maršrutos kopumā. Tāpat arī lētuma līmenis ir mainījies, jo uz lidojumiem vairs nevar atrast viena santīma biļetes. Jāpiemin arī fakts, jka agrāk, kad Latvijā biļete maksāja 1 Ls, tad Zviedrijā tā maksāja 1 SEK, kas ir mazākā majorā naudas vienība katrā valstī, tad tagad Zviedrijā biļete maksā 10 SEK, kas ir daudz tuvāk 1 Ls. Protams, var apgalvot, ka kāda gan atšķirība, vai lētākās biļetes reizēm maksā 1 santīmu vai 1 Ls vai pat 3.5 Ls, tomēr tā ir sava veida virzība un zīme, ka arī lēto cenu milzim nākas ciest šajā ne tik biznesam izdevīgajā laikā.
Interesantas ir arī izmaiņas karšu komisijas maksas politikā, ka VISA Electron nu arī tiek aplikata ar transakcijas komisijas maksu un vienīgā karte, kas netiek aplikta ar komisijas maksu ir Mastercard Prepaid. Ryanair aizbildinās ar to, ka šī karte ir vairāk pieejam un attēlo smuku tabulu ar valstīm, kur ir pieejama VISA Electron un Mastercard Prepaid. Kāds varbūt to saistīs to ar faktu, ka Ryanair pats tagad piedāvā iegādāties pie viņiem Mastercard Prepaid un vēlas popularizēt savu karti, bet, manuprāt, tas ir tikai sīkums salīdzinot ar to, cik viņi nopelna no transakcijas maksām, jo cilvēki vienkārši šādu karti nelieto. Cik daudzi bija dzirdējuši, ka tāda karte vispār eksistē, pirms Ryanair paziņoja par viņu? Es nē. Un daudzi šādu karti arī neiegādāsies, jo cilvēki pret visu jauno izturās ar aizdomām, turklāt lielākā daļa nemaz nezina, kur šādu karti iegādāties, jo bankas parasti tādu neizsniedz.
Ir skaidrs, ka 1 santīma biļešu laiks uz kādu laiku būs apstājies, iespējams Ryanair reisu skaits no Rīgas samazināsies. Jāņem vērā, ka lidosta Rīga vēlas būvēt vēl vienu termināli. Ja nebūs Ryanair, varbūt varēs iztikt arī bez tā.
Man patīk ceļot lēti, bet kāda galu galā ir godīga cena par 500 kilometru lidojumu vienā virzienā – 15 Ls, 30, Ls, 50 Ls? Vai citas lidsabiedrības saglabās godīgas cenas, ja nebūs Ryanair, kas rada lielāko konkurenci?